Je vetverbranding aanzetten

Jarenlang zijn we opgevoed met mantra’s als “het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag”, “ zorg dat je motortje blijft branden”,  “drink twee liter water per dag”. Allemaal wijze raad, maar met de kennis van nu weten we inmiddels beter.

Om te profiteren van die nieuwe inzichten, heb je slechts een paar dingen nodig; een gezonde dosis nieuwsgierigheid naar hoe het lichaam werkt en de bereidheid om dingen te proberen en ervaren. Laat oude ideeën los ten aanzien van de momenten waarop je moet eten. Alleen dan kom je erachter of het ook voor jou werkt.

Afhankelijk van koolhydraten

Door al te eten vóórdat je honger krijgt en je eetmomenten te verdelen over meerdere momenten van de dag, hoeft je lichaam het vetverbrandende systeem niet meer aan te zetten. Daardoor verleert het de mogelijkheid om over te schakelen op vetverbranding op momenten dat dat wel nodig is. Je motortje loopt alleen op koolhydraten en zodra die op zijn, wordt je flauw en krijgt je brein een seintje “doe mij nog maar wat te eten”.

Overschakelen naar vetverbranding

Juist door niet meteen toe te geven aan je gevoel van honger, schakelt je lichaam over op het verbranden van vetten. En laat nou juist die vetten een veel effectievere brandstof zijn dan koolhydraten. Je lichaam moet alleen weer leren hoe het er gebruik van kan maken. Tip: Sla af en toe eens het ontbijt over. Ga sporten op de nuchtere maag. En wil je nog verder gaan, probeer een start met intermittent fasting.

Nieuwsgierig geworden?

We leggen je graag uit hoe intermittent fasting niet alleen gezond is voor je lichaam, maar ook hoe het zorgt voor het optimaal functioneren van je brein. Neem contact op met Edwin of Rob. Of ontvang met regelmaat onze blogposts door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.

Even bellen?